Blog archives

+
 

Χωρίς Σύνορα

Ο πατέρας χάθηκε, εκείνο το 1980, στις 21 του Γενάρη. Έφυγε, τη χρονιά που έγιναν σημαδιακά πράγματα για τη μετέπειτα μουσική μου πορεία. Δεν άκουσε το κλαρίνο του Μάνθου Χαλκιά στην Παπαδιά και τη Σαμαρίνα και δεν χάρηκε με το Βραβείο της Παραγγελιάς στη Θεσσαλονίκη. Μας έμεινε και των δυό, ένας καημός... Εγώ, χαμένος μέσα σε χαρά και λύπη, κουβαλώντας τρεισήμισι δεκαετίες στην πλάτη μου, νιώθω ακόμη ανένταχτος παρά τα τέσσερα και κάτι χρόνια, της εκ Παρισίων επιστροφής μου. Από την αρχή κιόλας, με κάλεσμα του Μάνου Χατζιδάκι, θητεύω στο κρατικό ραδιόφωνο. Κι εκεί, στο Δεύτερο Πρόγραμμα, ([...]
+
 

Παραγγελιά

Κατά τα μέσα Ιουλίου του '80 ο Παύλος Τάσιος κι η Κατερίνα Γώγου με καλούν να μιλήσουμε για την ταινία. Βλέπω το υλικό στη μουβιόλα που χειριζόταν ένας εκπληκτικός τύπος - άγνωστός μου τότε - ο μοντέρ Γιάννης Τσιτσόπουλος. Την ιστορία του Κοεμτζή την είχα ακουστά μέσα σ' άκρες. Αποδέχομαι την πρόταση, παίρνω υπό μάλης τα ποιήματα της Κατερίνας, και τους λέω κοφτά πως "τώρα φεύγω διακοπές" στη Λευκάδα. Μένουν άναυδοι και άφωνοι. Η ταινία πρέπει αρχές Σεπτέμβρη να υποβληθεί σε τελική κόπια στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο χρόνος ελάχιστος, κι εγώ να προσπαθώ να καθησυχάσω την τόση αγωνία τους, γν[...]
+
 

Το Στίγμα

Δύο χρόνια αργότερα, υπήρξε η δεύτερη και τελευταία συνεργασία μου με τον Παύλο Τάσιο. Έκτοτε οι δρόμοι μας χώρισαν, έτσι απλά. Χαθήκαμε, ο καθείς στα δικά του και στις δικές του επιλογές. Κατά καιρούς, μου έλεγε, χρόνια μετά, για το πόσο δύσκολο πια του ήταν κάνει σινεμά... Στο Στίγμα, τα πράγματα παρ' ότι τραγικά, - (ένα νέο ζευγάρι φέρνει στον κόσμο παιδί με το στίγμα της μεσογειακής αναιμίας)- δεν φτάνουν την καυτή φόρτιση της Παραγγελιάς. Είναι ένα δράμα πιο σιωπηλό, πιο κρυμμένο και λιγότερο εξωστρεφές, στην όλη πορεία του. Φέρει τις απαραίτητες εξάρσεις, όμως παραμένει κρυφό, υπακούο[...]
+
 

Στο Ρεύμα του Ηλίου-Ταξίμ

Το Ταξίμ, (1972), για βιολοντσέλλο και πιάνο, είναι έργο της προς το τέλος Παρισινής μου διαμονής και περιόδου. Είναι από τα έργα που προαναγγέλλουν η υπαινίσσονται τη στροφή της μουσικής μου γραφής, έτσι όπως αυτή θα διαμορφωθεί, με την επιστροφή μου, (τέλος 1975), στην Ελλάδα. Από τα πολλά, αναφέρω μόνο ότι στο τελευταίο μέρος το τσέλλο χρησιμοποιείται σαν ανατολίτικο έγχορδο. Ο εκτελεστής, παίζει ίδιος σκοινοβάτης τη μελωδία στη μια χορδή, ενώ ταυτοχρόνως η άλλη του χρησιμεύει ως ισοκράτης. Το μέρος αυτό είναι η γενεσιουργός μήτρα, απ' την οποία και δια μέσου ποικίλων διεργασιών, της μου[...]
+
 

Τοπίο Ερωτικό Τραγούδι

Ο πρώτος δίσκος στον οποίο δημοσιοποιώ έργα φωνητικής μουσικής. Πέντε ποιήματα του Μίλτου Σαχτούρη, (Ο τρελός λαγός, Η στάχτη, Τοπίο, Κρυμμένος, Θρήνος), συνθέτουν το Τοπίο. Δεν έχω γνωρίσει από κοντά τον Σαχτούρη. Έχουμε μια δυο φορές αλληλογραφήσει. Από υπερβολικό ίσως σεβασμό στον άνθρωπο και το έργο του δεν θέλησα ποτέ να ενοχλήσω αυτόν τον σπουδαίο δημιουργό και σύγχρονο αναχωρητή. Έτσι, πιστεύω πως διασώζουμε μιαν άφθαρτη εικόνα ο ένας του άλλου... Η μελωδική γλώσσα ακολουθεί πιστά, ενίοτε και με ορισμένες παρεκτροπές, την ποιητική φόρμα, ενώ η πιανιστική υπόκρουση ως υποκατάστατο μεγ[...]
+
 

Σιλένα

Η μουσική, από την ομώνυμη ταινία, του Δημήτρη Παναγιωτάτου. Κυριαρχεί ο ήχος της τρομπέτας και του φλίγγελχόρν, ενός εξαίρετου μουσικού, του Γιάννη Θεοδωρίδη. Μια ερωτική, λυρική μουσική, με αρκετές όμως στιγμές σασπένς. Κυρίαρχο, το σοφιστικέ ύφος, που παίζει μυστηριακά και υπαινικτικά με τη μπαλλάντα, με το νουάρ της νύχτας, με την απώλεια των ψυχών και την άκρατη ηδονή του μαγευτικού.  Στην καθαυτή μουσική της γλώσσα, περνούν από τη δουλειά μου αυτή, πάμπολλες αναμνήσεις μου από τη Τζάζ και τη λατρεία μου προς μερικούς μεγάλους ερμηνευτές της.[...]
+
 

Silent Days

Ημέρες σιωπής η χρόνος περισυλλογής. Αν έχεις απωλέσει σημαντικά πράγματα, "κι αν (κατά Καβάφη) δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις", προσπάθησε τουλάχιστον να περισώσεις ότι σου απόμεινε, και ζήσε τον βαθύ κόσμο της σιωπής. Εκεί, ακούγονται πολλές μυστήριες μουσικές, που ξεψυχούν πάραυτα στο... αλαλλάζον φως της μέρας. Το Silent Days είναι τίτλος δηλωτικός, ιδεολογικού και αισθητικού περιεχομένου, και ουδεμία μουσική ειδική σχέση έχει με τα έργα, (διαφόρων στυλ και αποχρώσεων), που περιέχονται στο δίσκο. Υπογράμμιζε το 1991, όπως και σήμερα άλλωστε, μια χειρονομία που με ήθελ[...]
+
 

Διπλοχρωμία - Λυρική Σουίτα

Δυο έργα με κύριο ερμηνευτή τον αλησμόνητο Βασίλη Σούκα. Ένα σπουδαίο φίλο κι ένα μεγάλο μουσικό που γέννησε αυτή η χώρα. Ένα τροβαδούρο άλλων εποχών, που άκουγα μικρό παιδί ανάμεσα Λευκάδα κι Ακαρνανία.  Ποιος να τόλεγε ότι μας έμελλε να συναντηθούμε και να κάνουμε μουσική μαζί.  Είμαστε οι πρώτοι, με τον Γιώργο Παπαδάκη, που ηχογραφήσαμε αποκλειστικά οργανικούς σκοπούς, με τον υπέροχο αυτοσχεδιαστή και δημιουργό, στο κρατικό ραδιόφωνο, και οι πρώτοι που σε ανύποπτο -για τους άλλους κυρίως- χρόνο, νιώσαμε το μέγεθος, κι αισθανθήκαμε τη σπουδαιότητα της τέχνης του αυτοσχεδιασμού, των λαϊκών[...]
+
 

Στο Δρόμο

Η πρώτη έκδοση της μουσικής της Παραγγελιάς με την Κατερίνα Γώγου να ερμηνεύει ποιήματα από τις συλλογές της Τρία κλικ αριστερά και Ιδιώνυμο: Η ζωή μας είναι σουγιαδιές Θέλω να κουβεντιάσω Μοναξιά Κανείς δεν θα γλυτώσει Πάει αυτό ήταν Κοίτα πως χάνονται οι δρόμοι Καμιά φορά Πόσο νωρίς φεύγει το φως Θαρθεί καιρός Η Κατερίνα Γώγου εμφανίζονταν, σε ανάλογες με τα ποιήματά της sequences της ταινίας, ως κορυφαία θα έλεγα ενός αόρατου χορού, επιχειρώντας ίσως να σχολιάσει η και να εξορκίσει το κακό, πότε ταυτισμένη με τη δραματική φιγούρα του κεντρικού ήρωα, πότε πιό απόμακρη και αινιγ[...]
+
 

Το λουλούδι της φαντασίας

Το Τραγούδι της ζωής Μουσική για το ντοκυμαντέρ του Τώνη Λυκουρέση 1. Αφήγηση 1 2. Αφήγηση 2 3. Το γράμμα του πατέρα 4. Τελ Αβίβ 5. Μπαλάντα 6. Το τραγούδι της ζωής (Στίχοι: Λέων Γαβριηλίδης) Ερμηνεύει η Nadia Weinberg 7. Το λουλούδι της φαντασίας 8. Η μελωδία της Όλγας 9. Τραγούδια των μοναχικών ημερών Α 10. Τραγούδια των μοναχικών ημερών Β 11. Τραγούδια των μοναχικών ημερών Γ Το μυστικό της Κοντέσας Βαλέραινας Μουσική για το έργο του Γρηγόριου Ξενόπουλου 12. Εισαγωγή 13. Η ανάγκη 14. Η ιστορία του γιατρικού 15. Η τιμή και η υπόληψη του σπιτιού 16. Οι ανθρώπινες αξίες [...]